5 feb. 2013

TENS?

Jag har ont, alltså bör jag ge mig själv elstötar. Såklart! Varför har jag aldrig sett det som en lösning förut?

Skämt och sido, jag har hör talas om TENS sedan jag började leta information om Endometrios. Om jag inte minns fel fick jag lite el i magen en gång hos skolsköterskan på gymnasiet jag gick på då jag hade mensvärk. Det hade ingen märkbar effekt då men då testades jag det bara en kort stund och kom snabbt fram till att stötar inte var en bra lösning på några problem.

Nu har jag ändrat mig. Här ska det TENSAS (som jag nu bestämt att det heter) för fulla muggar.

Men då kanske du undrar vad fasiken det är jag babblar om? Jo, det är en mackapär som kan se ut som på bilden nedan.
TENS apparat.




TENS står för Transkutan Elektrisk Nervstimulering (den du, försöker säga det tio gånger snabbt efter en flaska tequila). Apparaten skickar ut ofarligt svag ström i kroppen som stimulerar och aktiverar kroppens egna smärtlindring. De elektriska signalerna ska funka som ett stort kaffefilter som filtrerar bort smärtsignalerna som skickas ut till hjärnan. Samtidigt hjälper TENS att frisätta endorfiner och minska muskelspänningar som man lätt får om man får runt med smärta. Om man spänner sig mycket försämras också blodcirkulationen.

TENS kan användas på en hel hög med olika sorters smärta. Allt från akut till långvariga tillstånd. Den kan hjälpa om smärtan kommer från leder, skelett, muskler, hud, eller om det är ifrån interna organ. Men också om man lider av nervsystemssmärtor. Jag hittar information om att man kan använda TENS vid förlossningar, men samtidigt sa min sjukgymnast Magica De Stretch att man inte skulle använda den i början av en graviditet, så jag är osäker på vad som gäller.

Om man har problem med illamående kan TENS också hjälpa. Den du!

Så var får man tag i denna maskin? Jag ska få låna en hos sjukgymnastiken, ska testa ut en nu på fredag. Ser verkligen fram emot att se om detta kan vara något för mig. Om man inte vill låna en (vilket vore idiotiskt men tanke på att det inte är säkert att den funkar för just dig) så kan man köpa en. Men den är dyr!

Magica De Stretch sa bestämt åt mig att jag inte fick använda TENSen för att pusha min kropp till att städa i i sex timmar, eller för att ta mig till träningssalen, utan bara sin smärtlindring. Christoffer skratta bara och sa: "De börjar verkligen lära känna dig nu!"

Ja, hon kan ha läst mina tankar. Måste lära mig balans! Förhoppningsvis kan denna apparat hjälpa mig på vägen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är som vanligt skit rolig och pedagogisk <3 Lycka till med elen Elin :-):-):-):-)

Anonym sa...

Hoppas att det funkar för dig.
Men ge inte upp om det inte fungerar på en gång. Min smärta blev igångtriggad när jag satte den på magen över det onda. Men då fick jag nya plattor som skulle sättas på "gynpunkter" bak på ryggen. Helt fantastiskt!!!!! Smärtan bara lana av!!!!!
Har även fått små runda att sätta på "gynpunkter" på benen. Har inte testat detta ännu eftersom det varit lite lugnare igen.
Testa dig fram och lycka till!!!

Kram Bettan